169
[i549]
DE LA VILLE DE PARIS.
son ordre j salué le Roy et luy auroit dit ce qui en­suit :
"Sirk,
«Deux Hercules ont esté, l'ung de Libye, qui par force plusieurs monstres combatit, et de vail­lance le lolz emporta; l'autre des Gaulles, qui de belle éloquence, prudence et justice fut, qui premier les Celles, par les champs espanduz, ès villes enferma et emsemble vivre et batailler enseigna. Mais ces deux pour ung liers parfaict en vous se sont assem­blez, et ce que Libye et Gaulles ont eu et n'ont point eu, la France en vous a recouvert, qui, sans massue, les vices, vrayz monstres, abattez et les re­belles à obeyssance ramenez, et de vostre seul nom les villes closes faictes devant vous saillir et à plain les tirez. Or, Sire, ceste compaignée, ung eschan-tillon seullement d'aultre infinye qui en la ville vous restent, vient au devant de vous, tesmoignage pour tous de vostre justice obeyr, et vostre vail­lance par tout acompaigner. Dieu, Sire, qui jusques icy vous a tant bien préservé, face et vostre entrée et le reste de vostre vie très heureuse."
Ceste harangue a esté enregistrée durant que led. sire Germain Boursier estoit Eschevin t1'.
Grand nomrre de artillerie. En ce plus que Iriumphant estat, vint sa Royalle Majesté, acompaigné de sad. maison, le long des faulxbourgs jusques à la porte Sainct Denis, où il fut haultement salué de trois cens cinquante pieces d'arlilleryé, tant grosse que menue, laquelle feist ung si merveilleux tonnerre qui n'est en la puis­sance des hommes de le representer, mais bien pourroit on dire que, depuis le matin jusques sur les quatre heures après mydi, que sad. Majesté feist son entrée, jamais ne cessa de canonner, afin de rendre plus altentifz les esprilz des spectateurs qui estoient en si grande multitude aux portes et fenestres des maisons, tant d'ung costé que d'autre, mesmes sur les tuilles et tout au long des rues, que aussitost seroient nombrées les estoilles du ciel et les grains
de sable de la mer que l'on eust peu compter ce peuple, parmy lequel se pouvoient aysement choisir plusieurs gentilzhommes, dames et damoiselles, tant de la Ville et environs que de toutes les autres par­ties du royaulme, mesmes des pays circonvoisins, qui estoient affluez à Paris pour veoir le plus magni­fique triumphe qui jamais fut faict à Empereur ou Roy, soit du temps des Egiptiens, Chaldes, Assi-riens, Hebrieux, Persans, Mediens, Greez, Rom-mains, François, Germains, que autres, et ne sçay s'il se pourra faire que la posterité le puisse egaller; tant s'en fault que je vueille dire que jamais elle le surpasse.
En verité Ies gentilzhommes et dames, acouldées aux fenestres sur des tappis divers d'excelente manu­facture, rendoient une beaulté si grande que jamais on n'en veist la pareille, et par especial les dames aux visaiges angéliques tant bien parées de car-quans, jaserans'2', chesnes, bagues et autres dorures par dessus leurs atours et robbes de velours ou de soye, que l'on eust plus tost estimé Paris ung petit paradis que une cité ou ville terrienne. Aussi sans point de doubte, les seigneurs et gentilzhommes qui suyvoient Sa Majesté trouverent assez de quoy contenipter leurs yeulx, mesmes pour monstrer que leurs courages estoient esmeuz par les vrayz aiguil-lonnemens d'honneur mondain, qui n'est que folye et vanité, et neantmoings Jes plaisans objeetz des demy déesses terrestres, ilz faisoient voltiger, bondir, pennader et braver leurs chevaulx de telle sorte que c'estoit une mervelle, et sembloit que ces bestes domestiques entendissent qu'il estoit lors temps ou jamais de faire service à leurs maistres ; à l'occasion de quoy, toute l'assemblée demoura tousjours ravye comme en extase, depuis que Ia maison du Roy triumphateur se print à monstrer. sur les rênes, jusques à ce qu'il feust a Nostre Dame de Paris.
Mais pour retourner en matiere, quant la fumée de l'artillerye se feust incorporée avec les nuages de l'air, Sa Majesté sacrée descouvrit ung avant portail d'ouvrage tuscain et dorique el desdiez à la Force(s),
C Germain Boursier fut élu échevin le 16 août 1555 seulement, ll faudrait donc admettre que cette partie du registre n'a été transcrite au plus tôt que six ans ap.ès les événements dont il est question, à moins qu'il n'y ait eu en cet endroit un blanc dont lo capitaine des enfants de Paris, devenu échevin, aurait profité pour faire insérer son discours. L'examen de l'écriture n'apporte aucune raison pour ou contre ces hypothèses. Elle parait être de la même main que le contexte; seulement l'encre de la note qui suit le dis­cours est plus blanche. Cotte noie, particularité curieuse, se terminait par ces mots : «et par son seul commandement,- qui ont été biffés. On fera remarquer aussi que l'auteur de cette relation a omis de parler du discours du premier président du Parlement et de la réponse faite au nom du Roi par le Chancelier, discours dont la substances été reproduite dans le récit rédigé par le greflier du Parlement. (Archives nat., X1" i565, fol. 172 v°.)
(2) Carquant, colliers ou chaines de pierreries ; jaserans, bracelets ou chaines d'or tissues de mailles plates (Dict, de Trévoux).
'3' Cut arc de triomphe avait été dressé en avant de la porte Saint-Denis;
lUPllIDEDIl KATIO-AIS.